Vin

Kom och köp konserverad gröt...

Sjöng Ulf Peder Olrog på 40-talet om den då allt mer utbredda surrogatmaten som substitut för äkta vara. Nu 70 år senare är det fortfarande aktuellt då vi har i matbutikerna bearnaissås på burk utan smör, guaccamole med obefintlig del avokada. Men nu är det vin jag kommer diskutera i kommande del av detta inlägg som alltid består av vindruvor med mindre i enklare fall kompletterande "balansämnen". Men förutom dessa balansämnen som jag väljer att kalla dem har det dykt upp viner med onaturlig färg av naturliga färgämnen. Jag pratar då om blå viner, jag har varit extremt skeptisk till detta fenomen men för att ha en åsikt måste jag också prova det vilket jag har gjort. 
 
Redan vid en ockulär besiktining blir jag avskrämd då det ser ut som den mugg med munskölj som man fick i lågstadiet vilket inte ger upphov till några positiva minnesbilder... Men jag försöker vara professionell och tänker förbi det och provar vinet efter konstens alla regler efter doft, smak och sist utvärdering.
 
Vinet jag provade upplevdes surt, blaskigt, smak av jästbidragande smaker och desto mindre av druvans naturliga smakämnen. I övrigt var vinet okej, men ett vin för cirka 120kr ska inte vara såhär dåligt. Pengarns känns som de ligger i färgen som kommer från ett färgämne utvunnet från blått druvskal som har tillsatts till vinet annars gjort på den gröna druvan chardonnay i detta fallet. 
 
Frågan är nu vad gör jag med resten av vinet?
Jag häller av princip inte ut vin för det kan användas och ändå bli en god sås men vad gör jag med ett blått vin? Jag provade att ha det i sås och gryta men oavsätt vad så fick maten en oaptitlig färg så vinet fick tyvärr gå ner i slasken. 
 
Såg nu att blått vin även finns som mousserande och jag kommer inte ge de en chans för det ända blå bubblet jag häller i glaset framöver är Åbros monsterdricka (eller liknande). Blått vin är för mig en onödig produkt som jag inte kommer att återkomma till igen och nolls prisvärdhet för du får ett bättre vin för 80kr med naturlig färg, tack för ordet. 
 
Vad tycker ni om blåa viner?
 
Tyck till i kommentarsfältet nedan!