Restips: Cykla i Bourgogne

Februarimökret ligger som ett täcke över landet men våren närmar sig sakta och planerna för den efterlängtade sommaren börjar gro i oss. För ett par somrar sedan så tog jag en spontanresa till Bourgogne för att cykla bland vingårdarna. Detta var min resa som jag hoppas ska inspiriera just dig till att göra samma sak!
 
 
 
Resa till och från Bourgogne?
 
 
Jag valde att flyga från Kastrup till Paris Charles de Gaule. Från flygplatsen tog jag pendeltåget in till Paris. Från Paris tog jag tåget till Dijon för att sedan ta tåg slutligen mot Beaune som är staden i hjärtat av Bourgogne. 
På hemvägen så tog jag först tåg från Beaune till Lyon för att sedan ta TGV tåget direkt till flygplatsen. För att sedan flyga till Kastrup och direkttåg till Växjö. 
 
 
Boende i Beaune
 
 
 
Det finns flera fina hotell i Beaune och jag valde Henri II som ligger i den norra delen av staden men med gångavstånd på några minuter till centrum. Ett hotell jag verkligen rekommenderar! 
Länk till hotellet
 
 
Hyra cykel
 
 
Jag hade ingen möjlighet att ha med mig egen cykel och därför hyrde jag en på plats. Jag rekommenderar att man bokar cykeluthyrning i förväg för att det kan vara svårt att få tag på en cykel samma dag. Jag försökte med just det och fick vänta till dagen efter. 
Länk till cykeluthyrare
 
 
Cykla i Bourgogne
 
Beaune är navet i Bourgogne och på så sätt den perfekta utgångspunkten. Stark rekommendation är att träna innan för vingårdarna ligger i kuperad mark. Investera i ett par cykelbyxor för att skydda de ädlare delarna av kroppen mot värk och skav. Hyr en hjälm! Det kan inte nog påpekas hur viktigt det är. 
 
När du ska cykla bland vingårdarna rekommenderar jag att du följer de skyltar som slingrar sig genom byarna och vingårdarna. Det finns tydliga skyltar och följer du dem så cyklar du säkert på de små vägarna bland vingårdarna. Se dock undan för traktorer samt arbetsfordon. Cykla inte på stora vägarna! Jag började med att cykla på bilvägen som går genom Bourgogne men här saknas bredare väggren vilket gör vägen direkt livsfarlig för cyklister samt att du kommer mer nära vingårdarna om du cyklar på de slingrande småvägarna. 
 
 
När du kommer till byarna och är hungrig tänk då på att flertalet matställen stänger sina luncher kring klockan två och kommer du på eftermiddagen kan det vara väldigt svårt att hitta något stadigare att äta så planera dina turer kring lunchen!
 
Kyrkan i Meursault
 
 
Äta i Beaune
Här kommer några personliga rekommendationer på restauranger i Beaune.
 
Ma Cuisine
 
 
 
Med en av Beaunes bästa vinlistor och klassisk fransk mat så är denna restaurang i topp för vinälskaren. Humant prissatta viner gör det svårt att inte bli nöjd både i magen och plånboken. Den enda nackdelen blir beslutsångesten över vinvalen men det får man leva med. Förbokning rekommenderas.
länk till restaurang
 
 
Cave de Madeleine 
 
 
 
I en vinkällare med vinfacken insprängda i väggarna hittar du här en mysig restaurang med fantastiskt god mat och en bred vinlista. Reser du själv så rekommenderar jag att du ber om plats vid långbordet där du snabbt hittar nya bekantskaper genom det gemensamma ämnet vin. Förbokning rekommenderas.
länk till restaurang
 
 
 
La Dilettant
 
 
 
En vinbar med fantastiskt goda smårätter och bred vinlista som erbjduer allt från välprisade kända producenter till små nästintill okända producenter av exemt hög kvalité. Låt dig styras av personalen och ha en härlig kväll i en avslappnad och opretantiös miljö. Droppa in eller förboka. 
länk till restaurang
 
 
Besöka vinproducenter 
 
 
 
I och med Bourgognes ökande popularitet så blir det allt svårare att besöka de mindre volymproducerande högkvalitativa producenterna. Medens de störra producenterna i volym men med hög kvalité är mer lätta att besöka då de kan ha ordnade turer, utställningar medmera. För att garantera ditt besök ta då kontakt med din favoritproducent och boka möte i förväg då de kan vara svårt om inte omöjligt att besöka på chans. Mer frågor om enskilda producenter att besöka vänligen kontakta gärna mig via mail. 
 
Stort lycka till med er resa och har ni frågor så vänligen maila dem till mig eller kommentera nedan.