En tävlingsberättelse från 2014

 
En återberättelse skriven på vägen hem från SM i Sommellerie 2014. 
 
Nu sitter jag på tåget hem emot Växjö efter en fantastisk helg i Stockholm. Kom ner i fredags för att ladda upp inför lördagens sammandrabbning. Njöt av god mat på Pontus bakficka med Lollo och fick även en del gjort studiemässigt vilket var skönt att få in några fler kunskaper innan det var dags för teoriprov som jag anade skulle ske redan i kvartsfinalen. 
 
Lördagen så var det samling på Grappe kring 11 innan kvartsfinalen drog igång. Vi fick njuta av en ost och skinkmacka som citat "var väldigt viktigt att vi åt" tillsammans även med ett glas champagne. Mätt som jag var efter hotellfrukosten så blev de bara en enkel bite för jag anade att det skulle bli uppföljning på detta om det än bara var en enkel macka och ett glas champagne. Visst var det sedan så för på förstasidan av provet som vi vände upp så stod det en fråga om vad det var för skinka, ost och vad för champagne. Ska villigt erkänna att jag har förträngt vad jag skrev vilket säkerligen var fel ändå...
 
"Macktestet" följdes av ett teoriprov på en timma vilket var väldigt djupt och jag brukar ha svårt för teorin då det stundtals är på vinkunskap som du inte använder i arbetssammanhang utan bara ska kunna som exempel redovisa samtliga DOC i Lambrusco... Provet kändes okej så var taggad för blindprovningen som komma skulle.
 
Framför mig ställdes ett vin med en kopparfärg med relativt hög viskositet och oerhörd koncentererad doft av mineralrökighet och mogna frukter, oerhört komplext. Då jag haft den äran att prova framförallt riesling från Rheingau med ålder bak till 50-talet så drog jag snart en jämförelse men fegade lite och satte vinet som en riesling från Rheingau från 88:a. Metodiken satt där den skulle men såklart skulle de jävlas lite med oss och vinet var visserligen från Rheingau med var på druvan Traminer från mitten på 50-talet. Intressant men nästan omöjlig uppgift att sätta rätt... Vinprovningen följdes av 2 glas med sprit. I de första glaset en klar sprit och i den andra en lagrad sprit. Jag droftade först på bägge glasen och blev säker på glas nummer 2 vilket jag trodde var lagrad tequila och vilket det mycket väl var. I det första glaset blev jag något stressad och skrev Pommerancelikören Cointreau men som visade sig vara citrusvodka... 
 
Efter teoretiska momenten ställdes vi bokstavligen mot väggen. Vi kallades ut en i taget och på vägen till omklädningsrummet bedömdes utseendet på oss, det vill säga var vi rätt klädda, putsade skor, rena kläder för att ge ett gott intryck som sommelier. Tror det gick hyfsat där, hade passat på att verkligen putsa skorna dagen innan för vore synd att springa runt med skitiga skor i tävlingssammanhang.
 
Nu var dagen slut och vi gav ut i storstan och åt och drack gosaker som jag kommer gå in på djupare i kommande inlägg.
 
Efter en katastrofsömn som berodde bland annat på att vi inte fick reda på några resultat om vi gått vidare till semin eller ej så samlades vi på Grand Hotell för att få reda på vilka 7 som gick vidare till semin... Efter sex namn var uppropade så hade jag nästan gett upp hoppet och var i tanken på väg hem till Växjö igen. Men till slut kom det "sist men inte minst, Johan Nilsson". Fick en lätt schock och sedan blev jag sur för stunden att de skulle jävlas med mig för nervositeten var upp i halsen!
 
Nu följde ett nytt teoriprov som var bra mycket svårare än det första vilket också kändes på min egna prestation. Efter teorin fick vi semifinalister ha med oss två vänner som inte gått vidare för att dem fortfarande skulle kunna se momenten. Första uppdraget jag fick var att plocka ur fem kryddor ur en burk vilket kändes bra för jag tror att jag spikade alla.
 
Sedan så var det dags för cigarrer och jag har relativt dålig erfarenhet av detta ämne praktiskt vilket visade sig i en något osäker placering av tre sorters cigarrer ur humidoren. Men jag gick på känsla och lyckades pricka in två av tre vilket kändes såklart oerhört skönt!
 
Nu vad det dags för mat och vin i kombination med en twist. Jag fick ett blad med 4 viner varav jag var helt bekant med två av dem. Uppdraget var att sätta en fyra rätters vegetarisk meny till detta vilket jag har en fördel i då att jobba på restaurang så jag gick helt enkelt tre menyer bakåt och plockade ut de vegetariska rätterna. Som fjärde rätt körde jag ostar som jag älskar och detta rundades av med kaffe, te och avec. Kändes som jag hade bra flow även i denna övning men nu var det bara att vänta in resultatet och vilka som gått vidare till final.
 
Ett antal timmar senare får vi order om att gå upp på scenen samtliga semifinalister där en och en av oss plågsamt fick lämna scenen, efter en... Men frågan var om de inte var lika plågsamt att stå kvar och vänta på sitt namn...
 
När vi var fyra kvar på scenen så tänkte jag "ska de jävlas och ta ner mig sist igen!" men fick en lätt schock när jag snart insåg att vi bara var tre kvar på scenen. Så plötsligt var man i final och hade en chans på segern. Nervositeten stack nu till ny topp men samtidigt var också fokuset på topp och tanken var att inte lämna något åt slumpen! Vi drog var sin lapp om startnummer och på lappen stod det nummer: 1.
 
Jag var först ut på scenen och mitt första uppdrag var att servera champagne till tre vackra damer men såklart kom det en twist på detta och en av damerna önskade byta ut sitt vin mot ett torrt friskt ej bubblande. Efter mitt lilla föredrag om denna fantastiska champagne så var dessvärre tiden något åtgången så jag blev klockad när jag kom till ishinken med vitvinsflaskorna i men övrigt var nöjd med så långt jag presterade.
 
Efter detta moment var det dags att sätta mat och vin som lagats av min kolega och Årets kock Klas Lindberg. Tyvärr var detta rätter som gjorde det omöjligt för mig att testa då jag är i en intensiv allergisk period som gör att jag blir överkänslig i matväg på många sätt. Men jag fick dem bra beskrivet för mig och satte tre klassiska viner som jag tänkte passade bra med rätterna. 
 
Nästa moment var nu att dekantera en magnumflaska rött till ett sällskap av föredetta svenska mästare i sommelierie. Jag känner en del av dom vilket inte gjorde det lättare direkt. Återigen var jag lite väl optimisitisk med tiden och blev klockad... Bitter öven denna som jag anser var min sämsta prestation under dagen, fick höra efteråt att jag haft "otur" med glasen för jag släpper aldrig ett oputsat glas till bordet vilket också kostade mig stor del av tiden...
 
Foto Mikael Göransson. 
 
Nästa moment så ställdes det 12 glas framför mig varav de flesta svarta och jag skulle berätta vad det var för produkt, råvara och land och var väl ute och cycklade på några och för att skämma ut oss stod samtliga innehåll på skärmen bakom oss... Halvnöjd var jag och tror jag hade 6-7 rätt men var helt vilse på många av de andra glasen... Blev väldigt mycket dofter och intensiva smaker på en gång så näsan hade svårt att återställa sig...
 
Nu fick jag vila lite och fick vänta att de andra skulle  genomföra de momenten jag gjort. Vi togs ner till scenen igen för en quiz på skärmen. Det kändes som en stark insats eller hyfsad iaf för hade bra koll där kände jag.
 
Sista momentet var att från tre röda viner ta ut den som inte hör hemma där. Det lyckades jag med men däremot så kom nästa fråga om vilket glas som var Mouton Rothschild 2004 och där gick jag bet men var ändå nöjd. Glasen var 1: Mouton Rothschild 2004, 2: Beringer Private Reserve 2004 och nummer 3: Haut Condissas 2004. Jag tog dvs det sista som Mouton vilket i mina ögon sett också var det bästa vinet i dagsläget. Sedan var tävlingen över och en ny väntan tog fart...
 
Jag kände mig säker på att inte vinna och ganska säker på en tredjeplats men när Maya som jag visste gjort bra ifrån sig ropades ut som trea blev jag förvirrad för nu var de ju bara jag och Beatrice kvar... Sedan ropades det ut andraplatsen och då blev ju såklart Beatrice etta så jag hamnade lite i bakgrunden men det var skönt för då fick jag tid att försöka smälta det en sekund!
 
Det vi också fick reda på var att de tre finalisterna kommer nu att utgöra grunden till vårat Svenska Sommelierlandslag vilket jag är extra stolt över.
 
Jag vill avsluta med att tacka Sommelierföreningen och sponsorer för en grym tävlingen och extra tack till Maya och Lollo som hängt med mig dessa dagar i Stockholm och vi har stöttat varandra och jag är extra glad att även Maya kom med i Sommelierlandslaget.
 
Ska läggas till som en parentes att för en vecka sedan var jag på väg att ställa in mitt deltagande pågrund att jag fick uppsöka akuten för att jag hade svårt att andas och fick senare astmamedicin utskrivet. Så ett tack till den svenska sjukvården med för den hjälpen!